Koncepční rozvaha, kterou jsme vytvořili pro městský obvod Slezská Ostrava, naznačuje možnosti rozvoje lokality Zámostí. Toto cenné území u řeky Ostravice bylo v minulosti zastavěné a nacházelo se zde centrum Slezské Ostravy.
Zámostí je část Slezské Ostravy v blízkosti řeky Ostravice. Právě ta dělá z této oblasti atraktivní území s velkým potenciálem. Historicky bylo území zastavěno kompaktní městskou strukturou, která tvořila centrum Slezské Ostravy a protipól zástavbě Moravské Ostravy. V 70. letech při výstavbě kapacitní komunikace Bohumínská byly domy zdemolovány. V lednu 2021 nás zástupci městského obvodu Slezská Ostrava požádali o názor na několik chystaných investičních záměrů. Jako reakci jsme vypracovali koncepční rozvahu území – pracovní materiál, který prověřuje uskutečnitelnost jednotlivých záměrů a jehož účelem je iniciovat diskusi o budoucnosti území.
Co se má změnit?
V oblasti Zámostí se v minulosti nacházela kompaktní městská struktura tvořená domy s rozmanitými funkcemi. Koncepční rozvaha naznačuje, co by mohl rozvoj oblasti přinést.
- umožnění zástavby v místech, kde dříve domy stály
- nová polyfunkční zástavba s aktivním parterem
- přetvoření komunikace Bohumínská v živou městskou třídu lemovanou stromořadím
- lepší prostupnost pro chodce a lidi na kole
- obnova stávajících a vznik nových veřejných prostranství
- vytvoření systému veřejných prostranství propojeného sítí ulic
![Co se má změnit? Co se má změnit?](/data/storage/thumbs/1200x650-scalecrop//Zámostí/164112471_220131046248064_5337959791631532138_n.jpg)
HARMONOGRAM
AUTOR
FORMA
ÚLOHA MAPPA
1/2021
2/2021
7/2021
6/2022
Koncepční rozvaha
Kontext území
Zámostí je část Slezské Ostravy v blízkosti řeky Ostravice. Právě řeka dělá z této oblasti atraktivní a cenné území s velkým potenciálem.
Foto: Petr Kotula
![Obsahový blok Obsahový blok](/data/storage/thumbs/726x486-scalecrop//Zámostí/ul.%20Bohumínská%20(13).jpg)
Historie
Území bylo historicky zastavěno kompaktní městskou strukturou. Tvořilo centrum Slezské Ostravy a zároveň protipól Ostravy Moravské.
Živá městská čtvrť zde existovala až do 70. let, kdy byla většina zástavby zbourána, aby se uvolnilo místo pro výstavbu nové kapacitní komunikace Bohumínská.
Foto: Úřad městského obvodu Slezská Ostrava
![Obsahový blok Obsahový blok](/data/storage/thumbs/726x486-scalecrop//Zámostí/IMG_7081.jpg)
Koncepční rozvoj území
Zájem investorů o tuto část města roste a spolu s ním i potřeba rozvíjet území promyšleně. V lednu 2021 nás požádali zástupci městského obvodu Slezská Ostrava o názor na několik chystaných investičních záměrů.
Na oblast jsme se podívali v mnoha souvislostech a vypracovali koncepční rozvahu. Jde o pracovní materiál, který prověřuje uskutečnitelnost jednotlivých záměrů a má iniciovat diskusi o budoucnosti území. Pomocí 3D schémat popisuje hodnoty v území a definuje základní principy pro jeho rozvoj. Materiál by měl být dále rozpracován do konkrétních projektových záměrů.
Foto: Roman Vlachynský
![Obsahový blok Obsahový blok](/data/storage/thumbs/726x486-scalecrop//Zámostí/164112471_220131046248064_5337959791631532138_n.jpg)
Doplnění zástavby
Nové domy na nábřeží s výhledem k řece a živým parterem by mohly dát vzniknout „městu u řeky”, které je dnes v Ostravě spíše vzácností. Nová zástavba musí být strukturovaná do jasně vymezených urbánních bloků a pomáhat propojit stávající zástavbu s nábřežím.
Podmínky pro zástavbu je nutné dále zpřesnit a ověřit možnosti dostavby v okolí ulice Bohumínská, která by se po plánované proměně měla stát živou městskou třídou.
![Obsahový blok Obsahový blok](/data/storage/thumbs/726x486-scalecrop//Zámostí/MicrosoftTeams-image%20(389).png)
Uliční síť
Územím vedou tři určující hlavní ulice, každá se specifickým významem a charakterem – Bohumínská, U staré elektrárny a Zámostní. Ve městě jsou žádoucí spíše živé ulice, než komunikace s převážně dopravní funkcí. Ulice místa propojují, komunikace často tvoří bariéry a rozdělují i nejbližší okolí.
Ulice Bohumínská by měla plnit úlohu městké třídy s vyváženým zastoupením různých typů dopravy. Ulice U staré elektrárny se má stát pěší zónou spojující Slezskoostravskou radnici s náměstím Jurije Gagarina. Ulice Zámostní tvoří páteř lokality a svým charakterem (alej stromů, kamenná dlažba) spoluvytváří obraz lokality.
![Obsahový blok Obsahový blok](/data/storage/thumbs/726x486-scalecrop//Zámostí/MicrosoftTeams-image%20(390).png)
Veřejná prostranství
Území má potenciál stát se centrem Slezské Ostravy. Aby mohlo tuto funkci plnit, je potřebné zde vytvořit propojený systém kvalitních veřejných prostranství. Návrh takového systému představujeme v koncepční rozvaze.
Jednotlivá veřejná prostranství mají měřítko a proporce v souladu se strukturou zástavby Slezské Ostravy. Každý veřejný prostor měl být jedinečný svým významem i náplní. Přesnou podobu je potřeba dále zpřesnit a najít vhodné funkce.
Často kladené otázky
Zástavba lokality zákonitě přinese úbytek zelených ploch. Dnes neudržované plochy z části nahradí komponovaná kvalitní městská zeleň, která je pro pobyt v okolí řeky přínosem. V rámci širšího okolí se nacházejí kvalitnější zelené plochy, např. Komenského sady, okolí Slezskoostravského hradu, nábřeží Ostravice, které v budoucnu doplní revitalizovaná Černá louka nebo Trojické údolí.
Z naší Vize prostorového rozvoje vyplývá, že silná dopravní kostra Ostravy umožňuje, aby se ulice Bohumínská v budoucnu stala zklidněnou městskou třídou, příjemnou pro pohyb i pobyt lidí. Podmínky pro tranzitní dopravu je podle nás potřeba posilovat na komunikaci Místecká.
Proti záměru na zahloubení Bohumínské mluví hned několik důvodů. Jsou jimi vysoká cena, neefektivita a časová náročnost. Investiční záměr uvádí cenu 4,1 mld. korun, konečná cena by se však nejspíše vyšplhala k částce mnohem vyšší. Za tuto cenu by Ostrava získala "uklizení" tranzitní dopravy pod zem v úseku dlouhém 1,5 km, zároveň ale řadu nových sjezdů, ramp, vyústění a dalších přidružených staveb na povrchu. Ty vytvoří nové bariéry. Blízkost řeky znamená vyšší nároky na zabránění průsaku spodní vody a nutnost vodu odčerpávat. I kdyby se město dnes rozhodlo stavbu realizovat, na dokončení bychom čekali mnoho let.
Při zpracování koncepční rozvahy jsme vycházeli z pohledu na protější břeh řeky. Zde se nacházejí obdobně velké stavby - Knihovna města Ostrava, Krajský soud či Technoprojekt. Při srovnání jejich velikostí je patrné, že navržené objemy z měřítka nevybočují a existujícím stavbám jsou rovnocennými partnery. Díky živému parteru nové zástavby, s obchody a službami, bude ulice pro lidi příjemným místem pro pobyt.