Meziroční srovnání nám ukazuje, jaký efekt mají zaváděná opatření na podporu cyklistické dopravy.
Letos v květnu jsme už po čtvrté sčítali cyklisty v ulicích Ostravy. Jak se na jejich počtech podepsalo deštivé počasí? A mění se nějak to, kdo a proč v Ostravě na kole jezdí?
Letošní sčítání ukázalo:
- Na 10 sčítacích místech projelo v průběhu měření 1177 cyklistů, loni jsme na 7 sčítacích místech zaznamenali 1653 průjezdů. To představuje pokles o 29 %. Čím to? Zatímco v roce 2024 svítilo během sčítání slunce a nespadla ani kapka deště, letos se nad Ostravou proháněly mraky a celý den střídavě pršelo. Ukazuje to, že většinu lidí nevlídné počasí od jízdy na kole neodradí.
- Zastoupení mužů a žen se v posledních letech nemění, ženy opět tvořily jen 1/5 z celkového počtu cyklistů. Podíl žen, seniorů a dětí je dobrým indikátorem toho, zda město vytváří pocitově bezpečné podmínky pro cyklistickou dopravu.
- Podíl cyklistů na městském či sdíleném kole meziročně vzrostl z 21 % na 24 %, zatímco podíl lidí na sportovních kolech mírně klesl, 64 % na 61 %. Dlouhodobý vývoj této hodnoty může napovědět, do jaké míry se kolo v Ostravě stává běžným dopravním prostředkem.
Data, která získáváme pravidelným sčítáním, nám umožňují tvořit časové řady a sledovat, jaký efekt mají zaváděná opatření na podporu cyklistické dopravy v Ostravě. Kompletní statistiky, výsledky sčítání od roku 2022 a řadu dalších informací o cyklistické dopravě v Ostravě, si můžete prohlédnout v naší webové aplikaci.
Víte, jaká opatření na podporu cyklistů navrhujeme například na vaší ulici nebo obvyklé trase? Zjistit to můžete v Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě, kterou jsme pro město zpracovali.