Školní ulice ZŠ Šeříková

Školní ulice ZŠ Šeříková

Projekt školní ulice přináší bezpečnější a přívětivější okolí ZŠ Šeříková. Zklidňuje a organizuje dopravu a reaguje na potřebu zlepšit veřejný prostor v okolí školy. 

Ulice Předškolní nepůsobila jako cesta, po které se denně pohybovaly desítky školáků. Podle průzkumu 72 % rodičů vnímalo tuto ulici jako problematickou – zejména kvůli hustému provozu, nevhodnému parkování a chybějícím přechodům. Ulice postrádala jasná pravidla pro motoristy i bezpečný prostor pro chodce, což vytvářelo chaotické prostředí, ve kterém se mísily děti a rodiče s auty i zásobováním. 

Smyslem projektu je zlepšit dopravní situaci a celkově kultivovat veřejný prostor v okolí školy. Projekt se zaměřuje na realizaci realtivně rychle proveditelných nestavebních opatření formou tzv. "taktického urbanismu", která podpoří samostatný pohyb dětí a zároveň vytvoří příjemné prostředí pro setkávání školní komunity i místních obyvatel. Spolupracují na něm zástupci města, městského obvodu Ostrava-Jih, městského ateliéru MAPPA a vedení školy.

 

ŠKOLNÍ ULICE DOPRAVA VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ MĚSTO PŘÁTELSKÉ K DĚTEM

Co zahrnuje návrh

Organizace a zklidnění dopravy

  • vytvoření přímé pěší trasy na ulici Předškolní 
  • zkrácení místa pro přecházení u Alberta
  • zavedení zóny 30 a zúžení vjezdu do ulice Předškolní
  • vyznačení parkovacích stání, včetně K+R (kiss & ride) stání pro vysazování dětí a krátkodobých stání 

Kultivace veřejného prostoru 

  • umístění terénních stupňů, skluzavky a výsadby jarních cibulovin ve svahu před školou
  • zpevnění pěšin vedoucích ke školní družině a tělocvičně
  • úpravu fasád budovy výměníku a textilu
  • vyznačení asfaltových ploch určených pro děti formou barevné grafiky 

 

Co zahrnuje návrh

Školní ulice

Obsahový blok

Proč školní ulice? 

Ranní špička před školami je začarovaný kruh: čím více aut zastaví přímo u školy, tím méně bezpečný a přehledný je prostor pro děti, a o to více je pak rodiče vozí autem. Školní ulice pomáhá tento kruh přerušit a ukazuje, jak může okolí školy fungovat i bez aut.  

 

Obsahový blok

Dotazníkový a dopravní průzkum 

V dubnu 2025 jsme společně s vedením školy spustili dotazníky pro žáky, jejich rodiče i zaměstnance. Chtěli jsme zjistit, jak vnímají dopravní situaci a kvalitu veřejného prostoru v okolí školy. Průzkumu se zúčastnilo 280 žáků, 34 předškoláků, 48 zaměstnanců školy a 138 rodičů. 

V lokalitě jsme provedli dopravní průzkum hodinu před začátkem vyučování, abychom zjistili, jak ulice Předškolní funguje v ranní špičce. Sledovali jsme intenzitu pohybu chodců, aut, která v ulici zastavují nebo se zde jen otáčejí, a také pohyb zásobovacích vozidel.

 

 

Obsahový blok

Veřejné projednání 

V červnu 2025 jsme v divadélku ZŠ Šeříková představili koncept připravované školní ulice. Projednání se zúčastnili rodiče, zaměstnanci školy i několik místních rezidentů. Návrh byl rovněž projednán s vlastníky objektů v daném území.

Setkání se účastnili také autoři návrhu z ateliéru MAPPA, místostarosta městského obvodu Radim Ivan, náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová a ředitelka školy.

Prezentaci z tohoto projednání najdete níže v sekci Dokumentace.

 

 

Obsahový blok

Organizace dopravy 

První úpravy proběhly letos v září a testují nové fungování ulice Předškolní. Nové dopravní značení a sloupky jasně oddělují chodce od aut, podél ulice vznikla přímá pěší trasa pro školáky a u Alberta bylo vyznačeno bezpečnější místo pro přecházení. Zavedení zóny 30 a zúžený vjezd u křižovatky zklidňují dopravu kvůli zvýšenému pohybu chodců. 

Nově vyznačená parkovací stání zlepšují rozhled a bezpečnost, zejména pro mladší děti, které nejsou za parkujícími auty vidět. K dispozici jsou také 15minutová stání u Alberta pro rodiče menších dětí, rychlý nákup či vyzvednutí balíčku a K+R (kiss & ride) stání před panelovými domy pro bezpečné vysazení dětí.

 

Obsahový blok

Co bude dál? 

Během školního roku proběhnou další úpravy, zaměřené zejména na zpříjemnění veřejného prostoru v okolí školy. Cílem projektu je otestovat nové fungování ulice a vyzkoušet různá řešení. Ta, která se osvědčí, mohou být později realizována trvale – například vybudování chodníku podél celé délky ulice Předškolní.

Dokumentace